paulienvervoort.reismee.nl

woordenslangen

Omdat het voor sommigen onder jullie misschien wat vermoeiend wordt om te lezen, heb ik besloten mijn berichten korter te maken. Hiervoor dacht ik aan een korte opsomming van woorden. U kan dan zelf het verhaal reconstrueren met een beetje fantasie (indien je niet zeker bent of de fantasie klopt, kan je even een reactie posten en zal ik wel corrigeren indien het fout was).
Zo kunnen diegenen die liever niet te veel lezen ook uitselecteren welk verhaal te lezen.

Een voorbeeld:

Vader-dochter-uitje (31 dec 2011)
Bamenda * mijn winkellijstje * zijn winkellijstje * de ene bike na de andere * gezellig samenzijn * geitje, drankje en plantins * een Kameroener die Nederlands sprak :o * de juiste kraampjes uitselecteren * onderhandelen op de markt * opgepropt in de taxi * moe en voldaan terug thuis

Vertaling:
Met Prothus ben ik vandaag naar Bamenda getrokken. We hadden beiden een lijstje mee voor de 'winkel' en nadat we erg snel mijn lijstje hadden afgewerkt, verfborstels, dagboek, zakdoekskes... (toch handig zo iemand die weet waar je moet zijn voor wat), begonnen we aan zijn lijstje. Dit hield onder andere ook in ergens gaan zitten en eentje gaan drinken. Een geroosterde plantin gegeten en daarna ook een stukje van een geit (in reepjes gesneden op een bordje met een lekker pikant - ik mag dit niet meer aanraken van de papa en ook eigenlijk niet van mezelf, mijn maag moet het anders altijd bekopen... - sausje erbij) gegeten. Papa Prothus vond dat ik dat toch eens moest geproefd hebben! Daar ontmoette ik de man die Nederlands sprak. Heel grappig en totaal onverwachts! Prothus trakteerde eens een drankje, ik plantins, hij een bike, ik een taxi. Kortom, we vulden elkaar goed aan! Om van de ene plaats naar de andere te geraken, gebruikt meneer Prothus bij voorkeur de bike in plaats van de benen. De wind in mijn haren, de snelheid. U hoort het al, ik had het REUZE naar mijn zin. Op de 'food market' aangekomen, begon vader Prothus duchtig te onderhandelen. Hij wist zeer goed welke kraampjes uit te pikken - de welke verse groenten hadden - want alle kraampjes verkopen immers ongeveer hetzelfde. Een goed gevuld dagje en enkele goed gevulde zakken op het einde. Ook de taxi zat goed vol (zowel de laadruimte voor het gerief als de 'laadruimte' voor de mensen). Onderweg weer 2x controle gehad. De officier zijn klacht: een vrouw naast de chauffeur (dus op dezelfde stoel wel te verstaan), dat kan nu toch niet zeker. Laat een man daar op die plek toch zitten. Dat we met een 9tal passagiers reden, dat maakte niet...

Nu zullen jullie het wel zelf kunnen zeker? :) Dit is er eentje van al efkes geleden...

De farm (17 dec 2011)
Jasper in Douala * Paulien met de hele familie naar de farm * verre en gevaarlijke trip! * al iet of wat moe aankomen * efkes gaan zitten en een pofpofke eten * 'stro' (of toch iets dat er op lijkt) van de velden halen * grond verleggen met speciale schup die je over je schouder kan hangen * foto's hiervan laten pakken * picknicken met yams, sweet potatoes, sauske * gezellige boel * Alfons wil nog een plonske wagen (ik had dat de week er voor al gedaan in dat tropische frisse riviertje, na een andere harde werkdag op de farm, samen met nog enkele kleine (half)naakte kindjes - mijn leerlingen - zwempak is niet echt nodig, kleren gaat ook...) * schone natuur * omarmd worden door liefde (blijven herhalen hoe blij ze zijn dat wij er zijn, dat wij van hen kunnen leren en zij van ons - dit zegt de mama dan meestal - en nostalgisch doen over hoe het allemaal begonnen is...) * teruggaan voor de zon hevig gaat schijnen * koud douchke pakken.

Reacties

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!