paulienvervoort.reismee.nl

het bezoek aan de familie van "ons mama"

2 dagen Nkar (29-30 dec 2011)
Niet uitslapen * reizen naar Nkar * compound van familie Mary Stella * gigantische familie (zelfs uitgerekend hoeveel kinderen/kleinkinderen/achterkleinkinderen/achterachterkleinkinderen => in totaal rond de 100) * als enige blijven voor de nacht (de mama wilde dit erg graag) * amuseren met de klein mannen * spelletjes spelen * haren kammen * op 'stro' slaan om de bonen er uit te halen * bonen zeven (wat mij niet zo goed lukte zonder zeef) * kleine kindjes helpen met bidons van 5 l water dragen * zoveel mensen ontmoeten * tour krijgen door Louisa (nicht van Mary Stella) * met iedereen patatten uit de grond halen voor frieten * ik frieten maken * verbaasde/enthousiast publiek hierbij * Nederlands aanleren aan 3 kinderen * nog een keer op een echte Afrikaanse wc gaan (een gat in de grond dus) * muisjes gezelschap houden gedurende de nacht * niet goed slapen * alleen terugreizen naar Mambu * chauffeurs die zich niet aan de prijs houden * 10 verkopers rond de auto bij stop aan controlepost * met 12 in de auto * kleutertje op mijn schoot * dankbare mama trakteert mij op appelsienen * veilig thuis geraken door behulpzame man.